Puhujat

Nina Malmberg

M-päivä Tampereen juonnoista vastaa Nina Malmberg. Hän on tehnyt toimittajana ja ohjaajana parikymmentä vuotta syväsukelluksia uutis- ja ajankohtais, terveys- ja tiedeasioihin.
Hän on juontanut useita eri tv-ohjelmia sekä erilaisia tilaisuuksia ja moderoinut paneelikeskusteluja.

Piia Lehtinen

Piia Lehtinen on Designmuseon yhteistyöpäällikkö vastuullaan varainhankinta, markkinointi ja yhteiskuntasuhteet, sekä erilaiset kehitysprojektit.

Designmuseo on yksi maailman vanhimmista alan museoista. Puheenvuorossaan Lehtinen kertoo miten Designmuseon palvelu- ja asiakaskokemusta muotoillaan. Museon peruslupauksena on paremmin muotoiltu elämä.

KATI SULIN

DNA:n Chief Digital Officer (CDO) Kati Sulin kertoo puheenvuorossaan, kuinka asiakaskokemusta kehitetään ja johdetaan datan avulla.

 

DNA hyödyntää tehokkaasti reaaliaikaista, rikasta asiakas-, verkko- ja käyttäytymisdataa läpi kanavien ja liiketoimintojen, jotta se pystyy tarjoamaan asiakkailleen niin henkilökohtaisen ja asiantuntevan palvelun kuin mahdollista. Asiakkaalla pitää kuitenkin aina olla vapaus valita, haluaako hän asioida tekoälyn vai ihmisen kanssa. Siksi DNA on luonut tekoälyn hyödyntämisen eettiset periaatteet.

JUSSI TUULENSUU

Jussi Tuulensuu toimii Aamulehden vastaavana päätoimittajana. Hän johtaa vajaan sadan hengen toimitusta, joka on sisukkaasti selättänyt median murroksen. Aamulehti on Suomen toiseksi suurin seitsemänpäiväinen sanomalehti ja perustettu vuonna 1881, ja nyt se keskittyy tekemään kannattavasti digitaalista journalismia.

Aamulehden digitaaliset tilaukset kasvavat parhaillaan 55 prosenttia vuodessa, maksullista uutissovellusta käyttää jo noin 60 000 ihmistä, kuukausittain Aamulehteä käyttää useampi kuin joka neljäs suomalainen netin käyttäjä. Matka perinteisestä paperilehdestä pohjoismaisittainkin menestyväksi, kuluttajamaksulliseksi digimediaksi on vaatinut totuttujen tapojen kyseenalaistamista ja voimakkaan dataohjattua tekemistä.

Ennen Aamulehteen siirtymistään vuonna 2015 Tuulensuu työskenteli ulkoasupäällikkönä Sanoma Lifestylen aikakauslehdissä. Journalismin lisäksi hänellä on päätoimittajaksi poikkeuksellinen designin ja designin johtamisen tausta. Hän on toiminut editorial designerina myös muun muassa Kauppalehti Optiossa sekä tehnyt suomalaiseen mediaan lukuisia design- ja sisältöuudistuksia.

ANNA LAUTTAMUS-KAUPPILA

Anna Lauttamus-Kauppilalla on yli kahdenkymmenen vuoden kokemus viestinnän ja markkinointiviestinnän johto- ja asiantuntijatehtävistä valtionhallinnon liikelaitoksissa ja keskusvirastoissa, viimeisimpänä Patentti- ja rekisterihallituksessa (PRH).

 

Viestinnän ja markkinoinnin lisäksi hänen vastuullaan on PRH:n asiakaspalvelun ja asiakaskokemuksen johtaminen. Annan intohimona onkin yhdistää organisaationsa palvelut sekä viestinnälliset ja asiakaspalvelutavoitteet erinomaiseksi asiakaskokemukseksi.

MIKA YLINEN

Mika Ylisellä on yli kymmenen vuoden kokemus käyttöliittymäsuunnittelusta, käyttäjäkokemuksesta ja visuaalisesta muotoilusta, viimeisimpänä Design lead -roolissa Fortumilla.

Design lead -roolissa Mikan vastuulla on erityisesti käyttäjäkokemus (UX) ja modernien design -järjestelmien (Design system) kehittäminen. Yhtenäinen design-järjestelmä ja menetelmät mahdollistavat johdonmukaisen UX & Brand-kokemuksen.

HENNA OJALA

Henna Ojalalla on laajamittainen kokemus kansainvälisten pörssiyrityksien, koulutusorganisaatioiden sekä pk-yrityksien tiimien, asiantuntijoiden ja johtajien sparraajana. Hän on työskennellyt viime syksystä alkaen asiakaskokemus-datan edelläkävijäyrityksessä, HappyOrNotissa.

Hennan sydämenasia on tuoda selkeyttä ja konkretiaa työntekijä- ja asiakaskokemuskeskusteluun sekä digiajan johtamiseen. Hänen mukaansa strategiat ovat hyödyttömiä elleivät ne siirry osaksi arjen toimintaan. Puheenvuorossaan Henna tuo erilaisia konkreettisia esimerkkejä miten asiakaskokemus näkyy arjen tekemisessä läpi organisaation.

ANTON SCHUBERT

Anton on design-alan veteraani yli 25 vuoden kokemuksella. Hän on työskennellyt globaalisti niin Euroopassa kuin Yhdysvalloissa muun muassa sellaisille brändeille kuin VW, Samsung, Prada, Lufthansa, Ford, Vodafone, Allianz, Nestle ja P&G monien muiden ohella.

 


Hänen lapsuutensa haave oli tulla pienoismallien rakentajaksi ja hän opiskeli muotoiluprotyyppien valmistusta St. Albans School of Art and Designissa Englannissa. Hän oli onnekas saadessaan työn IDEO:sta, jonka Lontoon toimistossa hän työskenteli 10 vuotta. Viime vuosina Anton on rakentanut ja johtanut menestyksekkäitä design-tiimejä Helsingissä, Tukholmassa ja Lontoossa markkinointitoimisto 358:ssa, Futuricella ja myöhemmin brändistrategiatoimisto We Are Inc.:llä. Tällä hetkellä hän Scopen Design Directorina.

 

IDEOn kasvattina Anton on aina uskonut vahvasti käyttäjäkeskeiseen designiin ja yhteisluomiseen metodina ja ajattelutapana luoda kokemuksia, jotka ovat merkityksellisiä, ja jotka aikaansaavat todellisen positiivisen vaikutuksen yhteisöön. Usko muotoilun voimaan on ohjannut häntä kyseenalaistamaan suunnittelijan roolia ja vastuuta. Antonin pitkän linjan tähtäys on kehittää suunnittelijoiden ajattelu- ja työskentelytapoja ja varmistaa, että he sisällyttävät kestävän kehityksen jokapäiväisen työskentelyyn.